Från gammalt, tråkigt och blått - till flott!!

Här kommer bilder på mitt senaste projekt.
Vårat kök. Denna gång fick jag göra ALLT själv, dels för att Johan har ju plikter - sitt jobb, men mest för att det hela var min fix idé om förändring som måste ske NU NU NU. Jag är sån. Jag kommer på något jag vill göra och då måste det ske på en gång..ofta kommer jag på sakerna när det är högst olämpligt av olika anledningar.

Att måla om i köket har jag/vi dock velat göra sedan vi målade om allt annat i lägenheten. Men köket var sista prioritet då väggarna där var ljust ljust blåa medan väggarna i v-rummet var tegelrött färgade, gula med blommor i hallen och gröna med blommor på i sovrummet. I sovrummet blev det ju som bekant en fondvägg i brunt och övriga väggar i noughat men som dock blev någon annan skum färg, lite mer åt det gråa hållet. I v-rummet valde vi en grå färg som däremot blev mer åt det ljusblå hållet (SUCK), där har vi ju nu även satt upp en snygg tapet på ena lång-väggen - ursnyggt. Och i hallen målade vi mörkt lila. Köket lät vi vara..till nu.

Nu fick jag en snilleblixt. Kom på att det ju finns sånt där "kontaktpapper" eller "dekorfolie" som är självhäftande som bara är att klistra på på t.ex. köksluckor eller köksbänkar och vi har ju två riktigt fula bänkar i köket, eller hade, ja, riktigt fula. Avgör själva på förebilderna sedan. Då tänkte jag att det kan ju göras om till något fint istället med hjälp av dessa dekorfolier. Tänkte först ta någon som var trämönstrat. Men väl i butik, efter medhåll från Johan valde jag istället en dekor som liknar..vad ska man säga. Marmor?! Ja, ni kan ju se själva nedan. Och som pricken över i ville jag måla köket vitt. Stilrent och snyggt, alltid trendigt.

Sagt och gjort..dock visste jag inte riktigt hur jobbigt det skulle vara att måla allt själv, utan hjälp alls, dels för att jag fick hoppa upp och ner som en tok från stolen för att ta mer färg på penseln/rollern när jag målade där jag inte når. Puh. Och dels pga alla krångliga utrymmen som vid fönster och element. Suck. Jag har fuskat lite, men det ser i alla fall bra ut, det är väl huvudsaken, och jag har ont i muskler jag inte visste att jag hade. Men nu är det gjort och nu är det som ett nytt kök. Vad tycker ni?


Lilla bänken, före;



Lilla bänken, efter;



Hade tidigare 100 kryddburkar och kolsyremaskin på denna lilla bänk men det har jag nu stuvat undan och istället valde jag att sätta små söta blommor där..



Stora bänken, före;

Ska tilläggas att jag glömde ta förebilden innan jag hade målat listerna vita. De var i samma trä som kanten runt om bänken innan.


Stora bänken, efter;





Nästa projekt är hallen. Är sugen på att måla den vit med..blir ljusare och mer mysigt då tror jag. Och fint så klart..dock lär det behövas mååånga lager färg att täcka mörkt lila med vitt. Hm. Med tanke på att jag behövde måla TRE gånger på vissa ställen i köket, som var väldigt ljust blått innan så..tanken slår ner mig, jag orkar inte. Men jag vill. Även skåpsluckorna behöver sig ett lyft, men det känns inte jätte viktigt. Lägenheterna ska ju faktiskt göras om helt om två år ungefär så man vill ju inte slänga ut några jätte summor heller. Men det har vi ju inte gjort heller..man kan göra mycket med enkla och billiga medel. Se bara på bänkarna..89 kr kostade en rulle som var 67x200 cm ungefär. Det räckte och blev över till de här bänkarna. Och färgen kostade 109 kr på Rusta, fem liter. Det finns med över, minst en liter, kanske två nästan.

Och så till sist, jag har länge funderat på vad jag ska ta mig till med det där jävla hålet under diskbänken. Haha. Ja, alltså, det är som ett litet krypin där under, där man kan ställa in pantflaskor, backar eller vad man nu vill, där bakbordet/skärbrädan även finns. Och där har det en förmåga att ligga väldigt mycket saker, påsar, drickaback, pantflaskor, bakredskap, grytunderlägg mm och även att det egentligen inte alls är någon jätte oordning på det så ser det väldigt otrevligt ut. Så jag bestämde mig för att sätta iför en tygbit, som ett skynke. Jag gjorde det bara lite provocoriskt och snabbt nu för att få det att se någorlunda ut, med ett kuddfodral jag köpte på IKEAS fyndavdelning i grått (som passar "marmor" känslan på bänkarna) och sprättade upp i kanterna för att få den att bli tillräckligt lång..och vips. Borta! Det ser väl lite halvdant ut men i alla fall bättre än att se allt skit där under.

Kanske skulle fundera på att stryka tyget lite..hahaha..



Ja. Sådär då. Godnatt hälsar jag och mitt (vårt) vita nymålade fräscha kök! ;)














Kommentarer
Postat av: mamma....

snyggt blev det!!

2010-06-30 @ 20:11:28

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: