Lyckans fredag.

Idag hade vi som bekant det riktiga provet i SERVERING A..runt nio kom min klasskompis Åsa hit för att öva tillsammans med mig. Det kändes som vi kunde det vi skulle men ändå härjade vi upp oss över småsaker och, ja ni som känner mig vet ju hur jag är, jag satte igång en hel del tankar om saker och ting när hjärnan började arbeta. Haha!! Men tänk om..osv. ;)

Klockan 13 var det dags för vår grupp (klassen delades in i flera grupper med ca 5 pers. i varje eftersom provet gick ut på att göra en 3-rätters dukning så får vi inte plats alla samtidigt) så vid 11.45 åkte vi nervöst mot skolan härifrån.

Väl framme pratade vi igenom allt med övriga gruppmedlemmar medan vi väntade på vår tur, det kändes både bra och dåligt. Bra på vissa delar då allt man trodde sig kunna stärktes en del och lite sämre på de delar man kände sig lite mer osäker på och som inte alls reddes ut. (HAHA) Rätt som det var droppade föregående gruppmedlemmar ut från salen och de sken som solar, gjorde tummarna upp och då förstod vi att de alla hade klarat det väldigt bra.

Pressen var stor.

Vi hade ju bara 15 minuter på oss.


Först och främst..dukpåläggningen. Som inte är allt för enkel innan man kan den. Som tur var kunde jag den!!

Jag skulle duka upp för en middag med ostron, kräftor, sniglar och hummersoppa till förätt (mycket jag vet, men det var för att man för MVG-nivå skulle få med alla speciella bestick, ostronsked-kräftkniv-snigeltång och snigelgaffel och eventuellt hummergaffel som dock inte användes idag då det var hummersoppa och sked används till det såklart). Kuverttallriken är ju nr 1 såklart, för att markera kuvertet.

Här får inte glömmas vanliga förättsbestick då man behöver de utöver kräftkniven till kräftorna (här gjorde jag min enda tabbe, jag sa att de skulle användas till ostronen men det var självklart kräftorna, detta kom jag på två sekunder efter att läraren lämnat mitt bord, haha) Till det skulle det drickas vitt vin..(alltså mellanstort glas) sedan, till varmrätt/huvudrätt skulle ätas någon form av kött som jag inte minns sorten på just nu, haha, (här fick man i alla fall inte glömma grillbesticken) och till det skulle det drickas rött vin (större glaset). Till dessert var det glass och dessertvin (mindre glaset). Sedan får man inte glömma vattenglaset, fatet som det ska vara bröd och smör på och smörkniv, sköljkoppen (som används när man äter skaldjur med händerna), ljuset och blomman för att det ska se snyggt ut och så salt och peppar. Salt till vänster, peppar till höger - så långt ifrån dig som möjligt när du kommer till bordet. 

Självklart ska besticken ligga i helt rätt ordning och på rätt sida, man börjar utifrån och in mot tallriken när man äter, så man får tänka lite omvänt..knivarna ska ligga rätt, med eggen in mot tallriken. Allt ska ha rätt avstånd, kuverttallriken ska ligga i kant med bordskanten, bröd/smör tallrikens övre kant i linje med kuvertallrikens övre kant, glasen ska börja i mitten av kuverttallriken och sluta där besticken på knivsidan slutar, allt ska ligga rakt och bestick och glas ska vara väl putsade.

Lite osäkert och trevande var det vissa stunder, mycket tänk för hjärnan och framför allt - STRESS!

Hela dukningen görs till stor del fin med servettbrytningen (en solfjäder i detta fallet) som jag dock inte hann göra innan de 15 minutrarna var slut, men jag fick chansen att göra den ändå för att visa att jag kan den.

Jag kunde inte ha gjort bättre ifrån mig. All nervositet flöt av mig, drog efter en lättnadens suck när läraren avslöjade hur det hade gått för mig. 


Så, hur gick det nu då?
Det framgår kanske redan när man läser rubriken. Jag satsade på ett MVG - jag fick ett MVG.

Jag är så stolt över mig själv..nu gäller det bara att hålla det här MVG;t kursen igenom.






Kommentarer
Postat av: K

DUKTIGT GUMMAN! :D



kommer hem på månda, får ta å ses :)

pusspuss

2009-09-25 @ 18:09:52

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: