Recept.

För er som vill prova på dessa underbart goda kakor, så kommer här ett recept. Jag vet inte vad kakorna heter men min mamma kallar dom "Kolakakor". Hm..men jag skulle nog hellre kalla dom "Havrekakor" eller något sådant.

Hur eller hur...det är inga nyttiga kakor, så det är inget för er som räknar kalorier kan jag säga med en gång. Kalorimätaren slår i botten efter en tugga. (HAHA) Och dom är relativt enkla att göra. Jag fick det till 37 stycken! Nu är det dock bara 33 kvar. (HAHA) Älsklingen tog 3 på raken..dom var uppskattade. Skönt. (LER)


Smeten;

300 gram smör/margarin
3 dl havregryn
1 ägg
3 dl socker
5 dl mjöl
4 tsk bakpulver

Gör såhär;

Värm ugnen till 175 grader.
Smält smöret/margarinet i en kastrull. Blanda allt utom ägget i en bunke (mjöl, bakpulver, socker och havregryn). Blanda sedan i smöret, tänk på att smöret inte får vara för varmt då det har någon slags negativ inverkan på bakpulvret, och ägget och rör till en jämn smet.

Klicka nu ut smeten i bakformar på en plåt. Mindre än bullformar - större än knäckformar. (HAHA) Tänk på att inte ta för mycket smet i varje form då de kommer att jäsa och bli större i ugnen sen. (Halva formen med smet blir lagom ungefär, aningen mindre kanske till och med)

In i ugnen (175 grader) i ca 15 minuter. Håll lite koll så de inte blir brända. Om du känner att du har allt under kontroll kan du göra glasyren under tiden. Kakorna kommer få en liten "grop" där glasyren ska vara.

Glasyr;

150 g smör/margarin
2 msk kakao
6 msk grädde
3 dl socker
1 msk mjöl

Gör såhär;

Smält smöret/margarinet i en kastrull. (Jag stänger av plattan sedan för att det inte ska brännas vid, jag vet inte om den ska vara på under tiden) Rör ner kakao,  grädde, socker och mjöl. Rör om ordentligt.

Klicka ut ca 2 msk glasyr på de klara kakorna, låt svalna. Ät och njut, eller frys in.




Kommentarer

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: