Ganska irriterande.

Då var gårdagens uppdatering gjord...och på Arbetsförmedlingen gick det inge vidare! Gaah...jag blir galen på alla dessa aningen överdrivna "säkerheter".

Kommer ner till Arbetsförmedlingen, på lagom bra humör - riktigt bra humör skulle jag nog vilja säga - kände en enorm energi som jag inte har en aning om var den kom ifrån...kliver in, ganska förvirrad, har ingen aning om var jag ska. Går fram till en pelare med en lapp på; Välkommen! Ta en nummerlapp om du...bla bla bla. Nummerlapp, nummerlapp, nummerlapp...tänker jag...?! Öh...var? Ingen nummerlappsautomat inom synhåll. Folk måste verkligen ha trott att jag var dum i huvudet som jag irrade runt! (HAHA) Till slut hittar jag en annan pelare..med samma lapp. OCH - nummerlappar!

Tar en nummerlapp...nr 51. Försöker ivrigt förstå mig på nummersystemet och ens hitta nummerskyltarna. Hittar...nr 518...ööhh...nej, det var visst till försäkringskassan som ligger i samma lokal. Öh..DÄR! Nr 40...suck...det här lär ta en stund.

Klockan är 14.38...klockan blir 14.50. Skriver ett sms till Johan. Gäspar lite...går runt ett varv. Tar en stol...gäspar...klockan blir 15.05...gäspar...funderar...kommer på att jag inte har något legg. SUCK, dom kommer SÄKERT fråga efter legg, men det måste väl faan gå bra med mitt personnummer. Hm...klockan blir 15.15...nr 50 är framme. 15.25...nr 51! Min tur...äntligen. Går fram till disken och den ganska trötta karln som står där.

- Hej...jag är inskriven på Arbetsförmedlingen i Västervik och har flyttat hit och....
- Jaha?
- Eh, ja, och jag skulle vilja flytta över min inskrivning hit nu...
- Okej, har du legitimation?
(SUCK)
- Nej, tyvärr! Jag har ju inte det, det är försvunnet och jag letar som en tok där hemma. Går det bra med mitt personnr?
- Nej, tyvärr så måste du ha legitimation. Jag kan ta ditt personnummer och gå in i din fil och skriva att du varit här, men för att flytta över dig hit måste jag ha ett giltigt legitimation...
- Oooookeeeej...SUUUUCK! Det var ju knepigt...
- Men du vet väl att du måste visa legitimation på Arbetsförmedlingen?
- Öh, nee, i Västervik har jag inte behövt göra det sen jag skrev in mig första gången, efter det har det gått bra med mitt personnummer...
- Ja, men det är i Västervik det, där känner dom väl igen dig och vet vem du är, när du kommer in här har vi ju ingen aning om vem du är?!
- Eh, nee...men...

(Vid det här laget stirrar varenda en i lokalen konstigt på mig...)
- Ja, det handlar ju om din egen säkerhet med som du säkert förstår, så att ingen annan kan komma in här och flytta över dig till en annan stad...och ett legitimation är ju lätt att fixa om du inte hittar det gamla. Så så är det!

Jag svarar lite skämtsamt med glimten i ögat (tyckte jag);

- Jo, men det kostar ju...hehe...

Han svarar snobbigt och irriterat, TYCKER JAG!
- Ja, men herre gud, vad är det för summa egentligen, runt 300 kronor kanske...?!
- Ja, det är mycket pengar för en som är arbetslös!

Här blir det ganska tyst och vi avslutar konversationen med ännu ett konstaterande att jag måste visa giltigt legg och jag fick gå därifrån utan att ha fått ett skit gjort! (SUCK) Visst kan jag förstå det där med att visa legg, till viss del, men hallå man behöver väl inte överdriva, vem faan skulle gå in till ARBETSFÖRMEDLINGEN och uppge MITT personnummer och flytta över mig från Västervik till Upplands Väsby om nu det var möjligt...? Jag menar, varför skulle någon ens få för sig en sådan idé? Och om, vad är faran med det, det är ju bara för mig att ändra igen! Gaah. Det är ju sinnessjukt överdrivet tänkt. (HAHA) Ja, nu såhär efteråt kan jag skratta åt det, men jag var INTE glad just då. Surade och grämde mig och letade efter mitt legg överallt. Slutade med att jag ringde till Polisen och anmälde det försvunnet och sedan ringde jag till något slags spärrsystem för att spärra mitt personnummer (som för övrigt var ett betalsamtal och kostade 55 kronor).

Och 300 kronor för ett nytt...jag skulle mer tippa på runt femhundringen...för det är ju inte bara legget som kostar, utan jag måste ju för faan ta ett nytt foto med. Ursch, bara den biten känns fruktansvärt jobbig!

Gud vad allt ska vara krångligt.

Det är ju inte första gången detta händer sedan mitt legg försvann heller. Nu har nästan varenda affär börjat be mig visa legg när jag handlar på mitt kort. Det är i och för sig de affärer som inte har kod-system, utan som själva drar kortet åt en...då är det ju faktiskt bra att de gör såhär, så inte vem som helst som fått tag i mitt kort kan gå och handla med det. Men jag tycker det är bättre att de inför kod-maskiner överallt istället, så man får knappa in sin kod, så behöver man inte gräva fram det där jävla legget jämt. För man har det faktiskt inte alltid med sig, inte jag i alla fall, många gånger vill jag inte släpa med mig hela plånboken, och ska jag då handla så tar jag ju bara med mig kortet där pengarna finns. Jag kanske är konstig...?!

Så, hittar jag inte legget inom de närmsta dagarna får jag bita i det sura äpplet och skaffa ett nytt (visserligen vill jag minnas att mitt nuvarande ändå går ut i sommar) men det svider onödigt tidigt i plånboken...dessutom får jag vänta tills jag får pengar igen den 25;e innan jag kan fixa detta, för man lär väl inte få ta det på faktura. Så det här med Arbetsförmedlingen och hjälp med skola och utbildning ser ut att få vänta ytterligare....för de ska ju ha legg överallt nu verkar det som....men när jag väl har skaffat ett nytt, då jävlar, då kan jag slå vad om att inte en jävel kommer att fråga efter det. Då ska jag ta mig faaan trycka upp legget i ansiktet på varenda människa jag kommer i kontakt med!



Kommentarer
Postat av: Emelie

Hehe låter som en helvetes dag med legget o allt, men måste ändå säga att det är bra att dem ber om legg, man funderar ju självklart på vem som skulle komma på tanken att uppge sig för å vara nån annan, men tänk om nån gör det ... blir jobbigt för den som inte är med på noterna ;) men läste att du hade hittat det iaf - gott det !!! kram Emelie!

2009-02-21 @ 21:00:57
URL: http://mliobebis.blogg.se/

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: