Svar på tal.

Angående kommentaren från Emelie, någon jag känner eller ej vet jag inte, men som uppenbarligen inte riktigt vet vad hon pratar om och inte behöver låta så "snobbig" och som om hon vet bäst. Jag var "sur" på CSN för att jag upplever att jag inte fått klara direktiv och besked om vad jag behövde göra för att få min utbetalning. Och att pengarna alltid kommer efter den 25e stämmer inte då två av mina klasskompisar redan fått sin utbetalning, en redan den 17e och en i torsdags!!

Så var det nog om det..

Dagen idag har varit toppen, om man bortser från den senaste timman då det började kännas rejält i ben och fötter (ett par bra arbetsskor är prio nummer ett så fort min utbetalning från CSN kommer, enligt dom nu imorgon) men vi påbörjade 4 olika kurser idag och alla var lika intressanta. Speciellt Livsmedelskunskap och Hygien. Vi fick lära oss en hel del om just grönsaker på Livsmedelskunskapen, hur man förvarar allt på bästa sätt, vid vilka grader och så fick vi en del tips på vad man kan använda de olika grönsakerna till, maträtter och så. JÄTTEINTRESSANT, verkligen! :)

På lektionen Hygien fick vi lära oss en del om hur man sköter hygienen på bästa sätt och hur viktigt det är när man håller på med livsmedel. Vi pratade om matförgiftning och läraren är så himla underbar. Äldre dam med skinn på näsan och humor så det skriker om det..det kommer bli så kul att få fortsätta dessa kurser. Alla lärare vi har verkar bra, men just denna dam och sedan läraren i Livsmedelskunskap (som vi dock bara kommer ha ett par lektioner till) är underbara!!

Sista lektionen idag var Bak. Idag fick vi komma in i köket och börja arbeta praktiskt, trots att våra kläder ännu inte kommit, de ska komma imorgon. Vi mjukstartade lite med att lära oss göra majonäs och utifrån det "grundreceptet" göra aioli, remoulad och rhode islandsåser. Vi blev indelade i grupper om 3 pers/grupp och min grupp hade hand om rhode islandsåsen. Resterande grupper hade (såklart) hand om övriga såser och en grupp fick baka bröd. Sedan fick vi lära oss lite hur man ska hålla fingrarna när man skär saker, för att undvika att komma därifrån med saknade fingertoppar. Mycket lärorik lektion..avslutade med städ och att provsmaka av alla gruppers såser med gurkstavar, ägg och harricot verts till. Och så brödet förstås. MUMS!! Liten aptitretare sådär precis innan hemgång och god middag som var efterlängtad hela dagen hemma.

Johan hade diskat när jag kom hem, jag känner mig helt slut så jag är så tacksam, han har även tvättat alla våra handdukar och lagt i ännu en maskin - nu håller han på med middagen. Spaghetti och köttfärssås står på menyn. Efter det ska jag ta och lägga mig faktiskt, jag kommer nog somna gott - och snabbt!!

Jag skriver nog inte mer ikväll, så vi får höras imorgon igen.
Godnatt.




Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej igen,hehe var verkligen inte min mening o låta snobbig eller så! Var bara så säker på att dem alltid betalar ut runt den 25, men så fel man kan ha ibland ;)



Roligt att du verkar trivas i skolan!

2009-08-25 @ 22:07:55

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: