Slarver?!

Jag har visst slarvat med bloggen idag ser jag..och ingen bra anledning har jag heller. Jag har inte haft speciellt mycket för mig, dagen har mest bestått av att slappa och ha det bra med min kära sambo.

Jag har dock fått lite gjort i alla fall, vi kom iväg på loppis i Täby faktiskt. Jag letade mest runt efter mina vinflaskor (i form av katt ni vet) men det var hopplöst. Men jag hittade massa annat smått och gott. Bland annat en rosa elefantfamilj..ja, alltså, i porslin. En stor, två mellan och en liten. Jag tyckte de var så söta och jag tror att de kan bli en fin inredningsdetalj. De ville ha 100 kr för allihop, jag sa 50. Dom sa 75. Jag sa 60. And it was a deal. Yes!!

Sen köpte jag lite håracessoarer och örhängen, bilder kommer, min kamera är ju dessvärre utlånad till min kära vän Kajsa.

Efter loppisen åkte vi hem och sedan dess har vi bara slappat och haft det bra. Jag slumrade lite där på eftermiddagen, nu sitter Johan och kollar på någon konstig film och jag sitter här.

Jag kollar lite på kattungar på Blocket. Jag är ju allergisk, men ändå inte superduper allergisk. Och vi vill så gärna ha en katt både jag och Johan. Så vi FUNDERAR (bara funderar) på om vi ska skaffa en och hoppas på att det fungerar. Eftersom man faktiskt inte känner av sin allergi mot alla katter (mot Johans föräldrars katter känner jag ingenting förutom när dom sätter klorna i mig, då kliar det lite) och jag har träffat flera jag inte känner något märkbart emot. Jag har nog egentligen bara träffat på två katter jag känt av det väldigt mycket emot. Dels katten vi hade (pappas sambos katt) för flera år sedan när vi upptäckte att jag faktiskt är allergisk och dels mammas kompis katt. Men hon hade flera med..

Och mm vi nu skulle sätta planerna i rullning och det mot all förmodan inte skulle gå så får jag kolla upp tablett-alternativet. Alltså allergitabletter. Om inte det heller fungerar så måste vi ju tyvärr inse att vi måste sälja plutten. Och detta låter kanske väldigt oansvarsfullt och elakt, att liksom "chansa" med en katt när man inte vet om man kan behålla den. Men enligt experter är ju möjligheterna till att leva ett helt normalt och bra liv med katt som allergiker väldigt stora med rätt metoder. Och jag har läst om många som gör just det, utan problem alls. Man kan städa oftare (jag ska dock helst undvika damsugaren då det flyger runt mycket partiklar just då) och hålla ett rum kattfritt där katten inte får vistas t.ex.

Finns det någon som känner till det här lite bättre? Någon ni känner som är allergisk men ändå har katt och vet att det faktiskt fungerar? Eller är ni själva kanske allergiska och har katt (eller något annat djur, kanske är ni allergisk mot hund men har en hund)?


Och med tanke på hamstern vi har så ska det inte vara några större problem tror jag. Vi har ju en heltäckande bur förutom en liten del som är "galler" i taket och lilla Lola når inte upp till springorna och då borde det bli omöjligt för katten att få tag i henne. Eller? Tror verkligen inte en katt får ner sina tassar genom dom springorna......dessutom står ju Lola i vårat sovrum som i så fall är det rummet vi tänkt hålla kattfritt (åtminstonde sängen).



Kommentarer
Postat av: Sandra Andersson

Jag kan ju säga så här att jag vet ganska mycket om just katter. Jag hade ju en katt när jag träffade Jens. Ibörjan gick det hur bra som helst kände inget, och han känner inget när han är hos mina föräldrar som har två katter. Men när det hade gått en månad så började han känna av bådde allergin och astman. Och det blev bara värre och värre. Så det fick ju tyvärr bli så att jag fick göra mig av med katten.



Men tyvärr så är det ju ofta så att man kanske inte känner något speciellt när man är hos någon en stund eller om man inte är i närkontakt med katten.



Men är man allergisk mot katter så tror jag tyvärr att det bryter ut förr eller senare om man hela tiden vistas tillsammans med katten och tyvärr så hjälper det inte så mycket att städa ofta heller eftersom katthår kryper ner i tex soffans tyg och gömmer sig över allt.



Men jag förstår att ni är sugna på katt men tror tyvärr att det blir svårt att han än om man är allergisk och läkarna rekomenderar ju inte heller att man ska gå på allergi piller hela tiden då det finns chans att man blir immun mot dom.



Vi vill ju oxå ha katt men det är nog väldigt tveksamt att vi kommer skaffa någon och om vi mot förmodan skulle göra det så får det bli någon rex katt som är lite mer allergi vänliga men tänk igenom noga ifall ni vill köpa katt för jag vet hur fäst man bli vid katten och hur svårt det är att ge bort den om det inte skulle funka.

Det var det värsta jag gjort i hela mitt liv att ge bort min katt.



Hoppas jag har hjälpt dig lite. Vill inte avråda dig bara att duu tänker igenom allt väldigt noga



//Sandra

2009-08-15 @ 22:59:19
URL: http://blondiebambii.blogg.se/

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: