Fy för småkryp.

Blev väckt runt sex-tiden av en smått panikslagen älskling som säger; Älskling..jag skulle behöva din hjälp..jag har något här på halsen, det ser ut som en fästing. Eller om det kanske bara är en sårskorpa, jag ser ju inte, kan du komma?!

En nyvaken väldigt sömndrucken jag kliver upp och följer med ut i badrummet, kikar lite på halsen (under hakan typ), det är en svart liten rund grej och jag tycker mig se ett par ben men det kan lika gärna vara Johans skäggstrå jag ser. Enda sättet att få veta är helt enkelt att ta en pincett och ta bort den. Jag har aldrig i mitt liv tagit bort en fästing förut och de som känner mig vet att jag HATAR fästingar. Blä, fy för dom!! Äckliga små kryp, jag fattar inte ens vad dom har här på jorden att göra och skulle gärna utrota allihop om det så gick. Hm.

Jag tar i alla fall ett stadigt grepp om "den" (med en pincett såklart, skulle aldrig i mitt liv ta i den) och rycker med skakiga händer hastigt bort den..och mycket riktigt, den har ben..och huvud tycker jag mig se. Men den rör sig inte. Detta får Johan att tvivla på att det var en fästing, men jag tycker att det måste ha varit det. För den satt ju fast, den hade ben och huvud och den var svart - nästan lite "blodsprängd" för kroppen var ganska rund men ändå inte superstor (det såg nästan ut som en torkad mörkröd/svart blodskorpa).

BLÄ! Det bara kryper på hela min kropp när jag tänker på det..den rörde sig inte som sagt, så jag spolade bara ner den i handfatet..eller rättare sagt, jag råkade tappa ner den där - annars ska man ju bränna dom gärna.

Så, var det en fästing? Och vad kom den ifrån? Vi var ute och plockade svamp i söndags, den kan ju inte ha suttit där sedan dess..eller? Vi har en liten teori, eller jag. Att den faktiskt suttit där sen i söndags eller måndags, att den varit så liten från början att man inte sett den bland skäggstråna och sen att den dött utav Johans parfym. (HAHAHA) Jag vet inte, men en fästing måste det ha varit i alla fall..


Nog om äckliga småkryp.
Idag blev en ganska slapp och kul dag i skolan, och som nu märker är jag hemma tidigare än vad jag ska idag. Vi fick ju sluta tidigare eftersom det var ju som sagt studiebesök, på Saltå Kvarn, jätte intressant verkligen. Nu ska jag, efter jag skrivit klart det här inlägget, leta mig in på deras hemsida där man tydligen kan beställa hem egen musli. Där kan man välja mellan 4 olika baser och sedan lägga till vad man nu vill ha i, allt i från torkad frukt till chokladöverdragna nötter osv. Det låter ju väldigt intressant. Dock dyrt, det erkände föreläsaren, men spännande. Ska i alla fall kika på vad det kan tänkas kosta.

Jag köpte mig även en jäskorg i butiken de har där, jätte mysig butik med mat (ris, pasta, gröt, nötter osv), bröd och ja - jäskorgar. En jäskorg är alltså en "korg" man lägger degen i när den ska jäsa, så är de mönstrade, sen stjälper man bara upp degen på en plåt sedan och in i ugnen - därav blir det fina mönster i brödet. Den var ganska dyr, 260 kronor, men jag tog den i alla fall, det blir så himla fint mönster så jag var bara tvungen. Så, fina brödlimpor ska ni få se framöver. (Haha)

Den här jäskorgen valde jag, tyckte det mönstret var finast.







Nu ska jag som sagt kika in på Saltå Kvarns hemsida, besök den här, och sedan ska vi fundera ut vad vi ska äta idag. Är hungrig..kanske en tripp ner till centrum efter maten, eller om vi får låna svärföräldrarnas bil en tripp till Uppsala för att köpa ett par ordentliga skor på Kramtex? Det återstår att se vad dagen har att bjuda på.

Och som svar till Emelie, Johan jobbar på Posten. Brevbärare..vet inte om jag nämnt det innan.




Kommentarer

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: