10 orsaker till tom plånbok.

1. En ny väska.
100 kronor.



2. Nya örhängen.
70 kronor för båda.



3. Ny plånbok.
129 kronor.



(Som jag för övrigt inte kommer behöva nu när jag inte har några pengar att lägga i den)





4. Fem knappar som kostade 14 kr/styck. Likvärdigt med ett rån, men dom kommer bli fina ringar!!



5. Tolv par nya strumpor. (Visserligen kostade dom bara 100 kr)



6. Ett UNO-spel för tråkiga kvällar.
120 kronor.



7. En ny tröja.
129 kronor.



8. Ett nytt skärp/bälte.
69 kronor.



9. En ny scarf.
49 kronor.



10. Och en till ny väska?!
200 kronor.





Trots att jag nu tyckte att jag inhandlade väldigt bra och billiga saker, och mycket jag faktiskt behöver, så försvann ändå pengarna fortare än jag hade tänkt. De är inte helt slut, såklart, men nog inte långt ifrån. Jag har fortfarande inte vågat titta..

Men jag är trots trolig pengabrist resten av månaden väldigt nöjd över mina inköp. Johan var mindre nöjd. Han tycker att jag har så mycket sådant redan, nu syftar han mestadels på väskor och smycken.

"Ja, den där behöver du ju, för du har ju inga väskor."
"Men du har ju redan rosa örhängen.."


Ja, men inte just SÅNA rosa örhängen. (Haha)
Och det är verkligen inte bara Johan som säger såhär. Ni skulle hört min pappa när jag köpte väska nr 2 på Loftahammarsutställningen. "Men..du köpte ju en väska förut?" Ja pappa, men den var vit, den här är röd!! (Hahaha)

Men jag tänker såhär..om jag nu tycker om smycken och accessoarer, väskor och skor - kan jag då inte få köpa det? Jag försöker nu gå ner i vikt och då vill jag inte lägga så stora summor pengar på just kläder, eftersom jag ändå inte planerat att kunna ha dom så länge. Men väskor, örhängen (som är den största delen av mina smycken) och skor kommer jag ju alltid att kunna ha. Eller hur? Hur stor/liten jag än blir..ja, jag kanske inte kommer kunna ha alla mina pumps om jag skulle bli stor som ett hus, men det är ju inte direkt något jag har tänkt bli, eller hur?

Så om jag nu vill köpa två väskor på en helg, eller tre om vi räknar med den svarta jag köpte i torsdags, så kan jag väl få göra det? Om jag nu bara använder 1 av dom, ja - då är det väl mitt beskymmer? Men nu är det faktiskt så att jag använder alla mina väskor, bara att jag använder vissa mer sällan än andra. Den knallrosa jag har används jätte flitigt, nästan jämt. Den gula använde jag jätteflitigt ett tag och sen har den kommit i andra hand lite nu när jag använder den rosa. Jag har en blå som jag bara använt ett fåtal gånger, men det är för att den inte passar till allt (och för att den är borta just nu).

Likaså den rosa passar inte till till exempel rött, så nu köpte jag en svart (för det har jag verkligen saknat) en svart väska jag kan ha till ALLT - oavsett färg. Jag har tre bruna väskor i olika designer som jag använder när jag tycker att jag ska ha en brun väska. Jag har en röd väska med vita prickar som jag ville använda när jag hade en helvit klänning för att liva upp. Nu tänkte jag att jag ville ha en helröd väska då prickigt inte passar till allt. Jag ville ha en vit väska, för det har jag ingen. Nu fattas nästan bara en grön så har jag de färger jag använder mest.

Sådan är jag!

Jag har ett par blåa pumps som passar grymt bra till min blåa vårjacka i samma nyans eller till en blå tunika jag har. Jag har ett par gula pumps som passar bra till en gul klänning jag har eller till vitt eller svart, jag kan till och med kombinera ihop olika starka fäger som gult och rosa eller grönt och rosa om jag känner för det. Jag har två par rosa pumps, ett par med mönster på som inte passar till allt och ett par helrosa. Jag har ett par svarta (som jag inte vet var dom är nu kom jag på) som passar till allt. Jag har ett par svarta med ett band med vita prickar på som heller inte passar till allt. Jag har ett par lila som passar till lila t.ex. Jag har ett par leopardmönstrade högklackade och ett par låga (jag kanske vill ha leopardmönster men inte känner för högklackat). Jag har ett par vita med en rosett på där fram på toppen, nu vill jag ha ett par helvita med. Jag har ett par röda lågskor och skulle gärna vilja ha ett par röda högklackade. Jag har ett par svarta och ett par bruna högklackade stövlar, skulle gärna vilja ha ett par grå och ett par röda.

Till exempel, listan kan göras lång. Så länge jag har råd och inte sätter mig själv eller någon annan i skiten (Johan får sin del av pengarna jag får in) så ser jag det inte som ett problem om jag har 20 par skor och vill ha 10 till. Eller om jag (som jag säkert har, gav upp räkning vid ungefär 60-70) har närmare 100 par örhängen i olika färger, mönster, former, material och storlekar eller ett 50-tal olika halsband och armband och ändå köper nytt varje månad..nu låter det kanske som om jag köper nytt hela tiden, varje dag, men så är oftast inte fallet. Och som sagt, så länge man håller det under kontroll och inte gör som människorna i Lyxfällan och handlar mer och dyrare än man har råd med och tar lån och krediter som man byter underkläder så tycker jag det är okej.

Jag tröttnar aldrig, och om jag gör det så är det inte hela världen och det går att sälja om man nu känner för det.

Vem skadar det? Jag tycker det är kul, det är en hobby, en passion. Jag älskar att ha valmöjligheter. Det kan finnas både för och nackdelar med det, vissa örhängen kanske jag bara använder en gång för att jag har så många andra, de glöms bort. Men jag har dom, OM jag vill ha dom någon dag.

Vad tycker ni?






Kommentarer
Postat av: K, your lööve

eh vadå behöver?:O

de är inte en fråga om att behöva!?



2009-08-31 @ 17:29:50
Postat av: K, your lööve

eh vadå behöva? :O

de är inte frågan om att behöva...!?

2009-08-31 @ 17:31:21
Postat av: Anonym

å bara för att klargöra min åsikt så skicka ja två! hahaha

2009-08-31 @ 17:32:00
Postat av: ida

fina saker du emma, och ja tycker som du, om du ska handla så handla de du gör, alltså inte kläder, bara onödigt ju!



Föresten snyggt bälte o scarf, har likadana!;) haha

karlssons rules!

2009-08-31 @ 22:35:30
URL: http://idaamagdalena.blogg.se/?tmp=18135618

Tankar och funderingar?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: